RekenGym in de praktijk

Vraag - Aanpak - Doel - Resultaat

De vraag

Onze basisschool wil kennis maken met bewegend leren waarbij er de wens is om ook de snelheid van de basisvaardigheden van rekenen te verhogen.
Er is nog weinig ervaring op het gebied van bewegend rekenen in het team aanwezig is, waarbij hulp bij implementatie op het gebied van leren en bewegen wenselijk is.

Alleen interesse in het rekenspel Somlopen? Mail naar info@rekengym.nl

De aanpak

Project RekenGym bestaat uit verschillende onderdelen waarbij een              “project op maat” kan worden samengesteld.
Het team krijgt een korte training, per groep zijn er verschillende materialen beschikbaar en de leerlingen leren hoe ze zelfstandig de RekenGym-spellen kunnen spelen.
Het project duurt 6 weken. De leerlingen spelen dagelijks 10 minuten twee RekenGym-spellen.
Ze nemen zelf de materialen mee naar buiten en op de vaste markeringen buiten op het schoolplein starten ze met de spellen, waarbij ze zelf wisselen na de afgesproken tijd.
In de klas wordt de groep begeleid om tijdens het ‘Minuutje Mindfulness’ stil te zitten (met de ogen dicht). Er wordt gelet op lichaamshouding en ademhaling, alvorens rustig verder te gaan met de volgende les.

Het doel

Het verhogen van de snelheid van het automatiseren van de reken-basisvaardigheden waarbij de leerlingen buiten in beweging zijn.

Als het project RekenGym is afgerond:

  • zijn de leerlingen (bijna) dagelijks buiten actief geweest.
  • hebben de meeste leerlingen hun persoonlijke snelheid op het gebied van automatiseren verbeterd.
  • heeft de groep als geheel ervaren om samen te werken naar een einddoel.
  • worden de inspanningen van de Grootste Groeier en de RekenTopper extra beloond.
  • zijn de leerlingen bewuster van hun eigen lichaam door het ‘Minuutje Mindfulness’.

De resultaten

De eerste resultaten zijn erg positief.
Na het project RekenGym zijn de leerlingen in Duizel maar liefst gemiddeld 18,3% gegroeid in 6 weken tijd! Een fantastisch resultaat!

Op twee andere scholen in De Kempen was de gemiddelde groei 10.5% en 13%! Enkele leerlingen zijn zelfs in aantal antwoorden verdubbeld, dus meer dan 100% groei! De groei zit tussen de 4 en 12 maanden in DLE. Aandacht loont!

Dit betekent dat ze sneller de basisbewerkingen maken en hun werkgeheugen vrij hebben om moeilijkere rekenopgaven te maken.

Tot slot

Ik vind het geweldig om uitbundige leerlingen te horen: ‘Yes, vandaag weer RekenGym!” en wat is het leuk om de leerkrachten er enthousiast mee bezig te zien.

De spellen van RekenGym kunnen gedurende het hele jaar ingezet worden als middel om het automatiseren te onderhouden en te versnellen, waardoor de rekenbasis én de leerling in beweging blijft!

Beweeg je slim met RekenGym!
Project RekenGym | Juul Wijnen | Lindestraat 50 | 5521 EK Eersel | info@rekengym.nl | 06-43986006
Fuse