Bewegend rekenen

Ben jij al goed bezig met bewegend rekenen?

Feit 1

Hoogleraar Neuropsychologie Erik Scherder zegt dat als je beweegt je ook je brein in topconditie brengt. Je denkt sneller en een goede doorbloeding versterkt de communicatie tussen de verschillende hersengebieden.

 

Feit 2

Uit het rapport van de onderwijsinspectie komt naar voren dat leerlingen steeds minder goed scoren op rekengebied (Baltussen, 2019). Uit het onderzoek van de onderwijsinspectie in 2011 bleek al dat er een duidelijk verband is tussen goed kunnen automatiseren en goede resultaten voor rekenen. Destijds werd het automatiseren van de basisbewerkingen van rekenen genoemd als tekortkoming in rekenen-wiskundemethodes.

Dus … feit 1 + feit 2 = Laten we de rekenbasis in beweging zetten!

Bewegend rekenen is niet alleen leuk, maar ook effectief & gezond!

Houd het simpel

Wat vooral niet doen?

  • Geen 365 verschillende oefeningen met teveel verschillende werkvormen en teveel voorbereidingstijd
  • Geen wedstrijdjes of estafettes, waardoor minder goede rekenaars of minder snelle leerlingen zich niet prettig voelen
  • Niet alleen ‘leuk’ maar ook gericht op groei en resultaat!

De rekenresultaten gaan groeien, want als leerlingen de basisbewerkingen hebben geautomatiseerd, hoeven zij hun werkgeheugen minder te belasten bij het uitrekenen van complexere opgaven.

Motivatie en resultaat

Het blijft natuurlijk van belang dat je de basisbewerkingen blijft onderhouden. Dit kan natuurlijk ook door af te wisselen met digitale rekenprogramma’s of gewoon het maken van de basissommen op papier. De afwisseling tussen beweegtijd en ‘stilzitten’ is van groot belang.

De rekenspellen van RekenGym zijn DE manier om te zorgen dat de leerlingen gemotiveerd blijven en al spelende worden de basisvaardigheden rekenen ingeoefend én onderhouden.

RekenGym zet de rekenbasis in beweging

Wat past bij jou en bij jouw klas op dit moment?

Rekenspel Somlopen

Versnellen en onderhouden van de basisbewerkingen van rekenen, dus de erbij- en erafsommen tot 20 en de keer- en deelsommen. Dus niet ALLEEN de tafeltjes!

  • Betere rekenresultaten
  • Buiten bewegen draagt bij aan een gezonde leefstijl
  • Leren met behulp van beweging
  • Iedereen kan meedoen
  • De leerkracht kiest het rekendoel
  • Oefenen, versnellen en onderhouden van de basisbewerkingen

 

Meer weten?

'Snelle Sommen' Challenge

Het doel van ‘Snelle Sommen’ Challenge is in 4-6 weken een enorme groei te laten zien bij de basisvaardigheden van rekenen.

  • De leerlingen zijn dagelijks 10 min actief buiten
  • verbeteren hun persoonlijke snelheid op het gebied van automatiseren
  • ze werken als groep samen naar een einddoel
  • maar ook individuele prestaties worden beloond
  • de leerkrachten kiezen hun eigen doel

Meer weten?

Op een actieve, gezonde manier buiten rekenen